For my foreign visitors

For my foreign visitors: My blog is now only in Norwegian, please use Google translator for translation into your language.

søndag 24. april 2011

Påske søm

I tillegg  til å nyte flotte dager med herlig temperatur har jeg benyttet påsken til å kose meg med litt søm.
En ufo er blitt ferdig :-) Hvor mange år siden det er at jeg sydde disse fire jordbær blokken aner jeg ikke, men de har blitt tatt frem flere ganger uten at det har resultert i noe ferdig produkt.  Nå er det blitt to små brikker og en liten løper.  Noe av utfordringen ble å finne stoff som passet til, da jeg i mine rester fant 4 kvadrater på 4*4 inch av det grønne stoffet løsnet det, så hadde jeg litt igjen av det røde stoffet og litt av det lyse.  Nå er det ikke mer igjen av disse stoffen i mine gjemmer. 
Resultatet er jeg godt fornøyd med :-)

På sist quiltelagsmøte hadde jeg et innlegg om hurtigteknikker, da sydde jeg noen modeller, disse ble selvsagt ikke ferdige til møte.  Nå har jeg blitt ferdig og er fornøyd med at de ikke endte opp som nye ufoer.
Squaredans ble sydd etter teknikken boken Fancy Quilts from Plain Squares, Revised Edition av Martha Thompson ble utgitt I 2005. Nå finnes denne kun som e-bok.  Teknikken er hvor en sy sammen kvadrater for deretter å skjære ut nye kvadrater.  Du finner gode beskrivelser på teknikken her og her.  Mange flotte bilder av teknikken finnes på denne siden.


Første gang jeg disse løperne som ble sydd av stripesett og deretter kuttet opp i trekanter ved hjelp av 60 graders linjalen, syntes jeg de var kjempe stilige.  Jeg kom aldri så langt at jeg fikk sydd noen da, men nå har jeg laget to løpere.  Og der er jo det som er så gøy med denne teknikken det blir en lys og en mørk løper av samme stripe sett.  Jeg har brukt 7 stoff og stripene mine var på 1,5 inch.  Sydde 4 stripesett, hadde jeg sydd 5 stripesett ville jeg ha fått nok til to sekskant brikker også.

Sissel

6 kommentarer:

Sigrun sa...

Så mye fint du har laget. De stripesett løperne blir veldig fine. Jeg har også sydd mange av dem.

Bjørg sa...

Du har så mye fint å vise frem! Og mange ufoer er ferdige!
Veldig bra!

PJs Lapperier. sa...

Du har varit flitig. Mycket fint att se.

Gudveig sa...

Her var det blitt flotte, nye ting! Stilige, de løperne.

Hilde sa...

flotte løpere du har sydd. Har så lyst til å prøve den stripeteknikken.

Marit sa...

Hei og takk for sist:)
Jeg holder på å finne frem UFOer, så jeg er klar til neste UFOsying på QS. Syrommet mitt har vært på City Selg Storange noen år, nå er lageret sagt opp og brakt hjem igjen. Det er bare oppakking igjen. Så kan jeg sy. Merker at sylysten er der et sted.
Blir inspirert over alt det fine du har fått gjort.
Ha en fin helg